دکوراسیون و مبلمان کلاسیک چیست؟ چگونه اتاق نشیمن را به سبک کلاسیک چیدمان کنیم؟

دکوراسیون و مبلمان کلاسیک چیست؟ چگونه اتاق نشیمن را به سبک کلاسیک چیدمان کنیم؟

تبلیغات
تبلیغات

منوهای سایت

عضویت سریع
نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
ورود کاربران
نام کاربری
رمز عبور

تبادل لینک هوشمند






چت باکس


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

امکانات وب

خبرنامه وب سایت:





آخرین نظرات کاربران

دکوراسیون و مبلمان کلاسیک چیست؟ چگونه اتاق نشیمن را به سبک کلاسیک چیدمان کنیم؟

وقتی صحبت از طراحی خانه به سبک کلاسیک می شود، همه ذهن ها به سمت مبلمان کلاسیک می روند، در صورتی که باید گفت کلاسیک بیشتر یک سبک طراحی و دکوراسیون داخلی است تا یک سبک مبلمان. برخی تصور می کنند سبک کلاسیک مترادف با سبک سنتی است، در حالی که اگر بخواهیم تفاوت سبک کلاسیک و سنتی را مشخص کنیم، می توان گفت که سبک سنتی برگرفته از سنت هر منطقه و فرهنگ است، در حالی که «کلاسیک» یک صفت است. با معانی مختلف . آنچه به صفت کلاسیک نسبت داده می شود; ارزش و محبوبیت ماندگار و اصیلی دارد و در نوع خود در بالاترین «درجه» یا «کلاس» قرار دارد. مثلاً موسیقی کلاسیک ما را به یاد «باخ» و «بتهوون» می اندازد یا سینمای کلاسیک می تواند شامل «کازابلانکا» یا «اودیسه فضایی» باشد. به بیان بهتر، هر اثر هنری یا محصولی که نمونه اولیه بسیار کاملی از یک سبک خاص باشد را می توان کلاسیک نامید. البته سبک کلاسیک در معماری و طراحی داخلی و مبلمان نیز بی نظیر است. سبکی که پس از عصر روشنگری در اروپا به ویژه ایتالیا پدید آمد و به هنر و معماری روم و یونان باستان اشاره دارد و از ویژگی های آثار آنها بهره می برد. در ادامه با مبلمان و دکوراسیون کلاسیک بیشتر می خوانیم.


معنا و مفهوم کلاسیک
ترکانی یا ترچانی; دایره المعارف قدیمی ایتالیایی سبک کلاسیک را به عنوان مجموعه ای از مفاهیم نظری و هنجارهای عملی تعریف می کند که تا حد زیادی مدیون اندیشه یونانیان و رومیان باستان است. از این مفاهیم برای ترکیب و ارزیابی آثار هنری استفاده می شود. در زمینه هنر و معماری، این اصطلاح به طور کلی به ظاهری اطلاق می شود که مطابق با یک الگو یا الهام گرفته از کلاسیک یونان یا روم باستان باشد. سبک کلاسیک سبکی است که معیارهای تعادل، هماهنگی و تناسب را برآورده می کند. طراحی به سبک کلاسیک شامل عناصر تزئینی ظریف و حکاکی هایی است که یادآور یونان و روم باستان است.
البته همانطور که گفتیم باید بین استفاده از کلاسیک به عنوان سبک و صفت تفاوت قائل شد. مثلاً اگر کلاسیک به عنوان صفت و به معنای اصلی استفاده شود، مبلمان کلاسیک می تواند مبلمان کلاسیک ایتالیایی، ترکی یا فرانسوی باشد که تفاوت هایی با هم دارند، اما شباهت آنها در این است که بهترین و بادوام ترین طراحی را در سبک سنتی خود دارند. اما هر مبل سنتی فرانسوی لزوماً کلاسیک نیست یا حتی "کلاسیک مدرن" که می تواند به معنای ترکیبی از مدرن و کلاسیک باشد، ممکن است به معنای اصالت و کلاس یک اثر مدرن باشد.
از سوی دیگر، کلاسیک به عنوان یک سبک در طراحی داخلی و مبلمان نیز دارای ویژگی های خاصی است، آنچه که کلاسیک با منشاء اروپایی باستان نامیده می شود. از این منظر می توان ویژگی هایی مانند تقارن، توجه به تناسبات واقعی، هماهنگی اجزا با یکدیگر و تزئینات از جمله قلم زنی را از ویژگی های آثار طراحی و معماری کلاسیک دانست.

 

مبلمان کلاسیک
اکنون که معنا و مفهوم کلاسیک به طور کامل مشخص شده است، بدون توجه به تفاوت های لغوی، به ویژگی های مبلمانی می پردازیم که در فرهنگ و بازار مبلمان ما به مبل کلاسیک معروف است.
متریال مبلمان کلاسیک: در مبلمان کلاسیک چیزی که به کلاف مبل معروف است، یعنی ساختار مبل قطعا از چوب ساخته شده و یکی از بهترین چوب ها مانند گردو و بلوط است. اثاثه یا لوازم داخلی مبلمان کلاسیک معمولاً گران است و موادی مانند مخمل، جیر و پارچه های درجه یک از انواع محبوب برای اثاثه یا لوازم داخلی هستند.
اجزای مبلمان کلاسیک: در مبلمان کلاسیک ساختار به اندازه قسمت پارچه ای مبل یعنی نشیمنگاه، پشتی یا پشتی مهم است و برخلاف مبل های مدرن که کلاف معمولا زیر قسمت پارچه پنهان می شود، در مبلمان کلاسیک ساختار زیبایی بیشتر در نمایش پایه ها، دستگیره ها و تاج مبل است. در مبلمان کلاسیک، چه مبل و چه تخت، تاج بسیار مهم است و هر چه بزرگتر باشد، مبلمان با شکوه تر به نظر می رسد. عنصری که عموماً در مبلمان راحتی وجود ندارد.
دکوراسیون مبلمان کلاسیک: یکی دیگر از ویژگی های مبلمان کلاسیک، تزئینات آن است. مبلمان کلاسیک ممکن است بیش از حد یا کم چیدمان باشد. هنر منبت کاری که یکی از صنایع دستی ایران به شمار می رود بیش از هر چیز در مبلمان کلاسیک خود را نشان می دهد و حکاکی و منبت کاری روی قطعات چوبی مبلمان کلاسیک جزء جدایی ناپذیر آن است. الگوها در مبلمان کلاسیک پیچیده و به هم پیوسته هستند و معمولاً طرح های الهام گرفته از گیاهان با خطوط منحنی اساس این نقوش را تشکیل می دهند.
فرم و شکل مبل کلاسیک: هیبت و ساختار کلی در مبلمان کلاسیک نیز از خطوط و سطوح دایره ای پیروی می کند. برخلاف مبلمان مدرن که از حجم های هندسی خالص به شکل مکعب مربع، نیم دایره در استفاده می شود، در مبلمان کلاسیک به ندرت شاهد خالص و کامل هستیم.




می پسندم نمی پسندم
نویسنده : |
تاریخ : چهار شنبه 11 اسفند 1400 ساعت : 17:31
بازدید : 282

مطالب مرتبط

    نظرات

    برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید
    نام
    آدرس ایمیل
    وب سایت/بلاگ
    :) :( ;) :D
    ;)) :X :? :P
    :* =(( :O };-
    :B /:) =DD :S
    -) :-(( :-| :-))
    نظر خصوصی

     کد را وارد نمایید:

    آپلود عکس دلخواه: